První clickbait vůbec?
Clickbait. Bohužel. Ale ubezpečuji vás, že se touto cestou v budoucnu vydat nechci. Ale zároveň se jedná o jistý test, co clickbait popisek a náhledovka způsobí. Clickbait má z definice za úkol nalákat sledující, nebo konkrétně diváky, na kliknutí na video.
Co je tedy obecně clickbait a proč to zmiňuji? Proč mě osobně to tolik pálí? Jednoduše proto, že clickbait popisek u většiny videí na Youtube nekoresponduje s obsahem videa. V tomto případě myšleno, že jsem mohl na video dát fotografii vleku a napsat, „koupil jsem ho!“ a nebo nedat fotografii a napsat „nekoupil jsem ho!“.
A teď se po jistém mém výlevu nad clickbait videi ostatních tvůrců vrátím k mému videu. Je to clickbait popisek a náhledovka ale mohu vás ubezpečit, že v tomto videu se opravdu jedná o (ne)koupi vleku.
Vlek BSS A5 / Papírově přestavěný automobilový vlek na traktorový
Ať už jsem vlek koupil, nebo ne, na to vás chci stále nechat přijít ve videu, shrňme si, co je důležité sledovat na takovém vleku. Nebo při koupi čehokoliv. Případně, musíme zvážit obtížnost a nákladovost neduh v případě, že se vlek rozhodneme vzít i s nimi.
Každý prodávající má přece perfektní zboží a vy do toho nebudete muset investovat.
Rám a karoserie
Začneme základem. Rám. Rám nesmí být zohybaný nebo prasklý. Nákladovost oprav a nejistá pevnost konstrukce by měla být strašákem. Riskovat, že v případě oprav se vám vlek někde zlomí, a nebo vás to bude stát randál, v pohledu na návratovost investice, by vás měla zajisté od koupě takto poškozeného vleku odradit. Důležité je sledovat celkovou pevnost konstrukce a ujistit ce, že případná koroze je pouze povrchová. Naopak u karoserie, pakliže se tady bavíme o dřevěných bočnicích, nemusí být shnilé prkno pro vás stopkou.
Oj
Oj vleku je další zásadní prvek. Neměla by být zohybaná a oko ideálně nevytahané. Na druhou stranu, oj se dá pořídit levně, případně se dá snadno zaměnit z jiného vleku. Jen by to měla být informace pro vás, na co si dát pozor.
Podlaha
U každého vleku je zásadní ložný prostor, podlaha. Podlaha by měla být z pevného materiálu a ideálně neprorezlá. Ještě ideálněji vůbec nepropustná. Ovšem záleží na zamýšlených činnostech. Pro převoz dřeva potřebujete pevnou podlahu, ale nemusí být nepropustná. Na obilí zase hledáte neděravou podlahu s co největší pevností.
Brzdy
To, že brzdy brzdí teď neznamená, že budou brzdit i v budoucnu. O brzdách je potřeba si něco přečíst a vědět co sledovat. ale i tak, musí brzdit. Brzdy jsou ve finále nejdůležitější věc, ještě před rámem, a to čistě s důvodu bezpečnosti. K brzdám se váže současně i brzdný vzduchový okruh v závislosti na konstrukci. Také je důležité vyzkoušet a zkontrolovat vzduchojem a okruh na případné úniky.
Nápravy a točna
Tady je zase několik aspektů. Od uložení náprav, přes odpružení a náboje kol až k točně. Uložení náprav se liší podle konstrukce a výrobce. Odpružení bude ve většině případech na listových pružinách které trpí přetěžováním a na korozi. Točnu je udržovat namazanou, protože suchá točna bývá pro vlek fatální a po zaseknutí i neopravitelná. Všechno je potřeba zvážit a pilně zkontrolovat a přemýšlet nad případnou nákladností oprav.
Osvětlení
Tady jsme u absolutně nejméně nákladné části celé koupě. Ná osvětlení není nic drahého a každý kutil si s bezpečným 12V napětím dokáže poradit. Ale i tady v případě neodborného kutila může dojít k nějakému poškození, takže doporučuji všechno jistit pojistkami.
Sklápění
Sklápění je taktéž potřeba vyzkoušet a zkontrolovat. Nejjednodušší bývá sklápění na kliku, které je čistě mechanické. Horší bývá na vzduch, kde v celkovému objemu vzduchu přibývají 3 vzduchojemy a z pravidla dva vzduchové kožené měchy na sklápění. Poslední variantou je hydraulické sklápění kde se hodnota investic může dostat až do závratných výšin. Kontrolujte úniky, pevnost spojů a funkčnost.
Vybavení
Vybavení vleku také něco stojí, ať je to rezerva, nebo potřebné označení vleku vyplývající z legislativy. Všechno něco stojí.
Závěr
Tady jsem se vám pokusil sepsat podstatné aspekty, které je nutné zvážit při koupi vleku. To čím jsem se řídil. Všechno musí být na rovnováze čas/nákladovost/cena. To si musí zhodnotit každý z vás.
Na youtube jsem v příspěvcích dal pár fotek s otázkou, za kolik si myslíte že by mělo cenu ho koupit. Byl to zajímavý průzkum s ještě zajímavějším výsledkem pro tento článek. V zásadě mi přišly odpovědi že cena by byla adekvátní mezi 35 – 40 000 kč.
Za kolik jsem ho koupil? To se přeci dozvíte ve videu! (clickbait!!!)
Buďte zdraví!